Publisert
12.10.2022

Den gode samtalen

Gravferdskonsulent. Prest. Veileder. Tømmermann. Foredragsholder. Samtalepartner for mange ulike aldersgrupper. Og student - midt i en mastergrad i familieterapi. Ikke rart at Kristian Dragsund verdsetter administrasjonsstøtten hos Employ.

– Joda, det er mange baller i lufta. Men alt jeg gjør er meningsfullt!  

Kristian Dragsund sitter ved kjøkkenbordet i funkishuset på Ganddal i Sandnes. For noen år siden bygde han huset med sine egne hender. Nesten, i alle fall. Han fikk hjelp av andre fagfolk, men tømmerarbeidet fikset han selv. Ideen om å bygge eget hus fikk han da han jobbet som ekstrahjelp i et byggefirma ved siden av teologistudiene. Det ble så mye arbeidspraksis i løpet av de seks studieårene, at han like gjerne kunne fullføre et fagbrev som tømmermann også.  

– Jeg tok faktisk fagbrev. Så bygget jeg hus.

«Verktøy for livet»

Det var selvsagt mennesker Kristian skulle jobbe med. Han er samtalepartneren med stor s, en du føler deg vel med og som gir deg en god følelse etterpå. Gjennom selskapet iFamilie AS tilbyr han «Verktøy for Livet» - en hjelp til å forstå seg selv og mennesker vi omgås.

Selv brenner han for å forstå mennesker enda bedre, hjelpe dem til å forstå seg selv og hjelpe dem gjennom ulike utfordringer, enten det er i møte med døden eller i andre vanskelige livsfaser.

– Verktøy for livet handler om å bli kjent med seg selv på dypet. Det er noe vi alle kan ha brukt for gjennom livet. Relasjoner, og hvordan vi forstår hverandre, er sentralt i dette, sier han.  

Etter teologiutdanning og husbygging, valgte han å bytte beite. I 2013 gikk han inn i begravelsesbransjen. I dag er han selvstendig gjennom Dragsund begravelsestjeneste, men er knyttet til Nova begravelsesbyrå og hjelper pårørende med planlegging og gjennomføring av alle typer begravelser og bisettelser.

En verdig dag

– Det kan jo være tøft, og noen ganger går det innpå meg. Samtidig er jeg skjerpet og fokusert og gjør alt jeg kan for de pårørende. Denne bransjen tåler lite feil.  

Ved siden av ham på bordet ligger vakttelefonen. Den har han alltid med seg, klar til å hjelpe mennesker i sorg.  

– Helst bør jeg ikke ha full kalender. Hver dag skal jeg ha tid til pårørende, enten for å planlegge begravelser eller andre samtaler folk trenger meg til. Det er viktig for meg å være tilgjengelig.  

Administrasjon og orden

Som selvstendig næringsdrivende har Kristian både ulike ansettelsesavtaler, bedrifter og eget selskap å forholde seg til. Da han ble med i Employ var han ansatt to steder og hadde for store administrasjonsutgifter. Etter en prat med daglig leder i Employ, Karl-Dag Kjosavik, fant han ut at det ville være bedre å være ansatt der. Det har ført til mindre administrasjonsutgifter og en mer stabil hverdag.  

– En av hovedgrunnene til å være ansatt i Employ er at administreringen av mitt eget AS nå blir mye enklere. Da slipper jeg å være ansatt hos meg selv. Samtidig har jeg fulle rettigheter inn mot det offentlige – som en vanlig arbeidstaker. Det har ført til mindre administrasjonsutgifter på meg og en mer stabil hverdag. Samtidig er det mange andre fordeler med Employ, som sykepenger og pensjonssparing. Vi vet aldri når vi blir syke.

– Jeg er i en fase der jeg holder på å bygge meg opp i flere bransjer. Employ gir meg muligheten til å være fri til å jobbe med mitt. Sånn vil jeg ha det også; frihet i egen hverdag til å drive med det som er meningsfullt.

Vil du også ha fordelen til en ansatt?

Jo flere vi er, jo bedre! Med Employ blir ansvarsforholdene helt annerledes. Som ansatt kan du overlate det meste til administrasjonen.

Flere historier