Publisert
25.4.2021

Realisten som hatet regnskap

Tenk deg å studere matte, fysikk og naturfag, for så, et par tiår etter, å leve av og for kunst og kultur. Umulig? Ikke for impresario Linda Børnes fra Sund utenfor Bergen.

Impresario ... Det høres litt Hollywood ut, hva gjør du egentlig?

Linda ler. – Begrepet brukes på tvers av så mye. Jeg er sceneprodusent, manager eller agent, jeg er initiativtaker, utvikler prosjekter og sikrer finansieringen. I underholdningsbransjen er det sånn at produsenten har det økonomiske ansvaret, er den som tar risikoen. 

– Skummelt? 

– Jeg kjenner byrden, ja. Og siden det aller meste av økonomien i et prosjekt går gjennom produsenten, kan det noen ganger bli temmelig store tall.

Nå for tiden jobber Linda med barneforestillingene Karius & Baktus og Svartnissen sammen med kollega Bengt Ståle Tvedt, som hun også har selskapet Stas Artist sammen med. Hun er også manager og agent for Bjarte Hjelmeland.

– Jeg har alltid følt en dragning mot det kreative miljøet, det å kunne leke, tulle. Jeg er ikke spesielt kreativ selv, men noen må bygge rammer, lande baller – her tror jeg at jeg er ganske god.

En fin by å jobbe i

Linda underviste i realfag på Bergen Private Gymnas i seks år, så tall kan hun opp og i mente.

– Samtidig har jeg alltid hatt sansen for teater, og med de korte semestrene vi hadde fikk jeg tid til å involvere meg i sommer- og juleprosjekter både på underholdningsscenene og på studentteateret. Jeg kom i kontakt med Stageway, og vel – det spiste mer på seg. Så da jeg fikk tilbud om en jobb hos dem i Oslo, svarte jeg ja. Jeg har ikke angret!

Nå er det Bergen som er lekegrinden, og Linda stortrives her.

– Bergen er en fin by å jobbe i. Det er så mange arenaer, dyktige underleverandører, gode kunstnere og ikke minst et godt oppdratt publikum. Synergieffekten er også fin – er det én suksess i byen, oppstår det ofte flere suksesser også. Konkurranse er bra, vi løfter hverandre. Og for handels- og hotellnæringen i byen er underholdning helt klart en bærebjelke. 

"Han stoler jeg på!"

Lindas møte med Employ kom til nokså tilfeldig i 2015, da hun var leder for Proscen. Søsterorganisasjonen Brak skulle ha infomøte, og Linda ble invitert med.

– Så jeg går på møtet, treffer Karl-Dag og opplever at det han og Employ står for er enormt tillitvekkende. "Han stoler jeg på," tenkte jeg umiddelbart. Jeg likte modellen og de pedagogiske framstillingene som gjorde at du så bildet. 

Linda ble entusiastisk, ringer Karl-Dag samme dag og sa hun var interessert. Ikke lenge etter var hun Employ-ansatt, som den aller første i Bergen.

– Det var flott. De svarte tålmodig på alt jeg hadde vært skeptisk til, usikker på. Nå føler meg trygg på at jeg driver trygt. Og vi kan diskutere økonomi uten at det blir dritkjedelig!

– Hva er de største forskjellene mellom før og nå?

– Jeg slipper å gjøre det fordømte regnskapet, dukke ned i posen med alle kvitteringene. Det er nok å unngå dette jeg har aller mest glede av! Ellers er det en lettelse å vite at alle underleverandørene blir betalt og at kundene mine betaler. Logistikken her er det ikke lenger jeg som holder i, Employ tar ansvar for alle de mange transaksjonene som følger med hvert prosjekt.

Kultur i koronaens tid

Den 13. mars 2020, dagen etter nedstengingen, skrev Linda et innlegg i BT om utfordringene som ventet kulturfrilansere i koronatiden.

– Jeg ville ikke blande Employ inn, skrev på vegne av en sårbar bransje med aktører som vi visste var utsatt allerede og fikk massevis av respons.

– Hvordan har året vært for deg?

– Det var rart plutselig å være uten oppdrag. Men jeg har blitt hundre prosent ivaretatt som permittert, har blant annet kunnet søke dagpenger. Employ har i grunnen gjort det bekymringsløst ... Jeg håper jeg har vist takknemlighet!

Selvtillit og samhold

Vi spør om Linda er blitt flinkere i jobben sin etter at hun ble ansatt. Hun tenker seg godt om før hun svarer.

– Jeg har åpenbart frigjort tid til kjernevirksomheten, det er en styrke. Jeg tror det er en selvtillitsgreie – nå er jeg trygg på at tjenesten mine, pakken jeg leverer til en artist, er en mer profesjonell vare enn den jeg kunne levere før.

– Har du nytte av Employ-kollegaer? 

– Ja. Employ er gode på felles digitale samlinger, det er smart. Det siste året, særlig i starten av pandemien, har kaffemøtene vært viktige. De gir oss en følelse av fellesskap, vi får lytte til andres utfordringer. 

– Og dersom du skulle gi Employ terningkast? 

– Før pandemien kom ville jeg sagt fem. Men nå? Det må bli en sekser, fastslår impresarioen Linda Børnes.

Flere historier